I denne ukens blogginnlegg har vi fått i oppgave å vurdere en nettbutikk i henhold til de 10 kriteriene som er publisert av publisert av markedsførings byrået Inevo. I løpet av dette blogginnlegget skal vi blant annet ta for oss brukervennligheten, kundetilfredsheten og mer. Listen til Inevo er følgende:
- Førsteinntrykk
- Synlighet
- Brukervennlighet
- Kjøpsprosses
- Teknologi og hastighet
- Kundetilfredshet
- Trygghet
- Kundekommunikasjon
- Priser og utmerkelser
- Konsept og strategi
- Førsteinntrykk
Når man trykker seg inn på nettsiden til Zalando vil jeg skryte av introduksjonen de har. Her blir man som kunde spurt om man vil se etter dame, herre eller barne klær. Dette er en fin måte på å finne det du leter etter generelt kjapt.
Selv om navnet Zalando i seg selv ikke knyttes direkte til et klesplagg som f.eks. «Dressmann», som åpenbart refererer til en dress butikk så har Zalando en eksepsjonell presentasjon på sine nettsider som gjør det lett å forstå at det er klær til folket som selges i denne nettbutikken.

Noe som er viktig å legge til merke til er denne baren øverst som er umiddelbart synlig for kundene som besøker nettbutikken. Dette er gjerne spørsmål kunder ønsker å vite før de handler i en nettbutikk. Er det åpent kjøp? Hva koster frakt? Og ikke minst koster det penger hvis jeg ønsker å returnere produktet?
2. Synlighet
Hvor synlig er nettbutikken til Zalando? Ved hjelp av SEO (Search Engine Optimizing) så kan man undersøke hvor synlig Zalando er på de ulike plattformene når man søker etter klesplagg man er ute etter. Vi gjør et forsøk på å søke «underbukser» i Google.

Her ser vi at Zalandos nettside er veldig synlig, og vises to ganger i forhold til de andre nettsidene som også tilbyr underbukser. Ikke kun på basert på søkeordet «underbukse» så scorer Zalando høyt på blant annet: Sokker, bukser, t skjorte og mer.
3. Brukervennlighet
Oppsettet til Zalando er formidabelt. Jeg kan tenke meg at flere nettbutikker henter inspirasjon fra deres nettbutikk. I henhold til et godt besøk i en nettbutikk er det viktig å ikke ha mye ting som forstyrrer brukervennligheten. Finner du de tingene du ønsker?
I mobilformat vil jeg si dette er noen av det bedre jeg har sett. Alt gjøres kort og enkelt noe som gjør det er behagelig å surfe på nettsiden deres.

PC- og nettbrett format er like enkelt, det er å merke seg å ha som tommelfingerregel når man bygger en nettside at det skal være mulig for en blind person å bruke nettbutikker uten spesifikke vansker.
4. Kjøpsprossesen
Kjøpsprossen til Zalando gjør det enkelt for kunder å handle. Det er to ting jeg vil skryte veldig over, er det at de oppgir forventet leveringstid på en fin måte med dato og dag.

Det de også gjør veldig bra er at kundene blir direkte sendt til «kassen», og ikke masse pup-ups med tilleggsprodukter kunder også kan handle, også kjent som mersalg online.
Pilene representerer det de gjør utmerket, noe som alle nettbutikker burde benytte seg av for å få en god kunde opplevelse.
5. Teknologi og hastighet
Dette er at de viktigste temaene et selskap burde fokusere på når det kommer til å gjøre en nettside attraktiv. Jo mindre pup-ups, forstyrrende tekst som ikke har kontekst eller generelt «bugs» ødelegger en nettsides hastighet. Dette er noe som påvirker kundens atferd. Er det slik at en nettbutikk loader, eller produktbildene loader kan det forstyrre kundens kjøpsopplevelse, og lar heller vær å handle.
Zalando gjør nettsiden sin ganske grei og enkel. Ingen pup-ups bortsett fra «Cookies». Nettsiden flyter helt fint, og ingen produkter loader, verken fra start eller slutt ved kassen.
Ved å forbedre lastetiden på nettsiden med 0,1 sekund kan det øke konverteringsraten med opp til 8%.
6. Kundetilfredshet
Når kunder handler kan de basere hele sitt kjøp på anmeldelser. Her er det viktig at Zalando viser til kommentarer på nettside, kundeservice og på produkter. Zalando har mulighet for å gi en stjerne fra 1 til 5 på alle produkter noe som er veldig bra at de har tilgjengelig for kundene.
7. Trygghet
Selv om vi er et av verdens ledene land når det kommer til netthandel er det viktig for forbrukerne at vi er sikre på nettsidene vi handler fra. Derfor er det viktig for Zalando og de andre nettbutikkene å overbevise kunden at dette er en sikker plass å handle hos.
I Zalandos tilfelle kan det være betryggende at Zalando har et samarbeid med et så bredt spekter av andre selskaper. Det er blant annet fra klesplaggene de selger og ikke minst betalingsmulighetene man har.

Muligheten for betalingsutsettelse er også en betryggende måte for kunden å handle. Dette er for at kunden kan betale etter at varen har kommet.
Generelt er hele nettbutikken bygd på en troverdig måte, og det skal mye til for at man ikke ønsker å handle her pga man er usikker på tryggheten og betingelsene Zalando lover.
8. Kundekommunikasjon
Zalando utmerker seg veldig på det å kommunisere med kundene. Jeg er selv medlem av nyhetsbrevet til Zalando og får stadig varslinger om nye trends og tilbud. De er veldig flinke til å kommunisere med kundene sine, samt matche årstidene med når kundene ønsker å handle.
9. Priser og utmerkelser
Det er åpenbart at Zalando er et at de mest attraktive nettbutikkene i Europa. For å sette perspektiv på hva de har omsatt fra 2010 (lansering) til 2020 så har de en omsetning på cirka 7,982 bn. Euro. (Intellinenews.com)
Zalando settes pris på, og det har også fått sin bemerkelse. Tilbake i 2018 ble Zalando årets nettbutikk noe som er en gjev pris å motta.
10. Strategi og konsept
I siste punkt i checklisten går det under konsept og strategi. Konseptet til Zalando er enkelt, det er å tilby dame og herreklær for alle, samt for barn til de minste. Segmentet til Zalando strekker seg fra nesten alle aldre og kundegrupper.
Strategien bærer preg av å ha avtaler med flest mulig kless merker som de kan tilby på sine nettsider. Lista av hva slags merker Zalando er lang. Dette er alt fra A til Å, noe som gjør Zalando veldig attraktiv.

Kilder
https://www.zalando.no/herre-home/