Influenser Marketing
I denne ukens blogg innlegg skal vi ta for oss begrepet og markedsførings strategien «Influenser Marketing».
Lønner det seg for din bedrift å se bort i fra de gamle strategiene mot det å prøve influenser marketing? Er dette et lurt steg for din bedrift for å oppnå bedre salgstall? Gjennom denne faglige blogg innlegget skal jeg prøve å resonnere på den beste mulig måten med en god konklusjon.
Hva er influenser marketing?
Influenser marketing er et begrep som brukes innenfor markedsførings faget hvor man benytter seg av personer med høy innflytelse på en gruppe mennesker. Denne personen skal gjerne være en person som har en personlig og tillits basert kommunikasjon mot sitt publikum som ønsker å videreformidle et produkt eller tjeneste influenseren er fornøyd med. Disse influenserne benytter seg gjerne digitale plattformer som Youtube, TikTok og Instagram for å nå ut til sin følger-skare for å kunne påvirke holdningene og handlingene hos sine følgere.
Hvordan funker Influenser marketing i praksis?
Hvis en bedrift ønsker et nytt verktøy innenfor markedsføringverktøykassen sin så kan det være lurt å benytte seg av influensere. Dette er en fornuftig metode på å nå raskt ut til en gruppe mennesker i riktig segment. I denne videoen lenket under kan vi se et godt eksempel på hvordan Freia sjokolade gir en «utfordring» til kanalen Prebz&Dennis som er rettet mot barn. For å sette perspektiv på hva slags fremdrift de har når det kommer til å nå ut til publikumet så har denne Youtube videoen 375 000 visinger og 5000 likes.
Dette er et godt eksempel som viser til hva slags kraft Influenser marketing har. Freia plukker ut riktig påvirkere til riktig produkt noe som generer salg, klikk og oppmerksomhet. Før man idet hele tatt skal vurdere å bruke influensere til å reklamere deres produkter er dere nødt til å ta en evaluering om det finnes influensere som dekker deres kundesegment. Et av de tre viktigste nøkkelpunktene innenfor influenser marketing er nettopp det at influenser og bedriften må ha en match.
Nøkkelpunkter:
– Influenser marketing dreier seg om et samarbeid mellom et merke og en påvirker.
– Hvis man ønsker å lykkes innenfor influenser marketing så må merke og influenser matche.
– Influenser burde få en innføring på bedriftens kjerneverdier og mål.
Ved å benytte seg av influensere til å fremme produktene dine så er det lurt å undersøke hvem som passer å markedsføre dine produkter. Man leser stadig om influensere som bryter markedsføringsloven som gjerne går utover bedriftene som benytter seg av disse influenserne. Dette straffes strengt med reaksjoner fra Forbrukerrådet og kommer generelt dårlig ut for både bedrift og influenser.
Burde din bedrift benytte seg av influenser marketing?
Bedrifter som ønsker å benytte seg av influenser marketing som en ny markedsførings strategi burde først og fremst sikre seg om at dette er nødvendig for økt salg. Det første som man kan se på som bedrift er å se om produktet/tjenesten de tilbyr er noe som passer en influenser å markedsføre. Neste steg i prosessen er det å velge riktig influenser. Hvem følger denne personen? Er det flere jenter enn gutter som er følger basen til influenser en? Hvem er det vi som bedrift ønsker å nå ut til?
Dette er nøkkelspørsmål som er nødvendig å svare på før man benytter seg av en influenser til å markedsføre deres produkt. Ved å velge feil influenser til feil produkt kan koste mer enn det har utnytte både prismessig og første inntrykk for nye kunder.