
I denne ukens blogg innlegg skal vi gå gjennom den digitale kurset «Network Basics» laget og presentert av First Round som introduserer personer som er i startfasen til å etablere seg i næringslivet, kan gå frem med å skaffe kontakt med mentorer eller potensielle arbeidsgivere. I dette kurset får man introdusert 8 ulike moduler hvor det å skaffe relasjoner er i sentrum av hele kurset.
Modul 1: Your Professional Identity
Som student er det lurt å markedsføre seg på ulike digitale plattformer som f.eks. LinkedIn eller plattformer for å bygge en grunnmur i din profesjonelle karakter. I henhold til modul 1 så får ulike kvaliteter som er relevant når man skal nå ut til potensielle kontakter i nettverket sitt. Det å utrykke nysgjerrighet, respekt og relevans i din profesjonelle karakter står i sentrum av det First Round-kurset anbefaler når du skal prøve å bygge på nettverket ditt.
Modul 2: Find Professionals Using LinkedIn
«Den som venter på noe godt, venter ikke for gjeves». Dette gjelder ikke når du skal bygge deg en profil på LinkedIn. I modul 2 tar kurset deg gjennom det å ikke vente på at selskaper og relevante personer tar kontakt med deg, men at du tar kontakt først. Her er det viktig å finne ut hva du er interessert i og hva du kunne forestilt deg å jobbe med etter endt studie forløp. LinkedIn i samsvar med andre sosiale plattformer er en genial plattform for deg som ønsker å nå ut til profiler innenfor utdanningsløp, fremtidig arbeidsplass og hvordan du ønsker å forme din karriere. Hvem vet om neste gang du «knytter kontakt» med en tilfeldig person som ser relevant ut blir din neste mentor? Det skal også sies at man ikke skal bruke LinkedIn for å knytte kontakt med alt og alle, men gjerne de du har en direkte- og indirekte relasjon til.
Modul 3: LinkedIn Messaging
«Jeg ønsker å knytte kontakt med en person jeg syntes er relevant men er usikker på om jeg tørr..». Det er bare å hoppe i det. I modul 3 får vi et innblikk i hvordan man skal presentere seg på en effektiv og lønnsom måte på LinkedIn. Her tar kurset deg gjennom tre tips som bør inneholde i meldingen.
Who? Presenter deg på en best mulig måte. Lær inn en «elevator-pitch» som du kan benytte deg av både online og ofline.
Why? Hvorfor tar du kontakt? Forklar kort og greit hvorfor du tar kontakt i første omgang, igjen, vis relevanser og vær nysgjerrig.
What? LinkedIn er den mest effektive måten å komme til relevante profiler. Man kunne gjort dette på plattformer som f.eks. Mail men dette blir fort uinteressant og ikke like personlig som LinkedIn.
Modul 4: Coordinate Calls Efficiently
Sørg for en fin flyt i samtalen. I modul 4 er det å koordinere samtalen som gjelder. Ønsker vedkommende du har akkurat knyttet kontakt ønsker en telefonsamtale med deg eller Zoom møte. Vær forberedt på å koordinere en slik samtale på en best mulig måte. Vis respekt, vær høflig og ikke minst takknemlig.
Modul 5: Anatomy & Navigation of a Call
I modul 5 får vi presentert fire ulike faser gjennom en telefonsamtale med en potensiell mentor. Deriblant får vi hvor godt vi må forbrede oss på de ulike fasene i samtalen samt hva man burde snakke om.

Fase 1: Starten av samtalen. Kort varighet, «elevator pitch» fra begge parter. Trenger ingen forbredelser.
Fase 2: Introduser deg med flere detaljer. Kort varighet, trenger nokså god forbredelse til denne samtalen.
Fase 3: Spørsmål og forespørsler til personen du snakker med. Lang varighet, viktigste fasen. God forbredelse
Fase 4. Ende samtalen. Kort varighet. Ingen forbredelser.
Dette fire greie tips på hvordan man skal lede en samtale, men viktigst av alt så må være takknemlig for tiden de har brukt med deg.
Modul 6: Professional Story Prototyping
Ha en god og relevant historie klart til å fortelle. I modul 6 presenterer kurset oss hvilken retning du skal styre samtalen i. Dette kan gjerne være at du presentere dine svakheter og styrker gjennom ulike relaterte historier. Man kan også fortelle hva slags person man er i jobbsammenheng og hvilken type rolle du spiller i f.eks. din vennegjeng, familie eller på jobb.
Modul 7: Reserach & Questions
Hvor skal du hente informasjon om en bedrift eller personene du ønsker å komme i kontakt med. Slik informasjon er lett tilgjengelig avhengig av størrelsen på bedriften eller hvor aktiv personen er på nettet selv. I modul 7 blir vi presentert med det å innhente informasjon om personen eller bedriften vi vil kontakte. Ved det er det lettere å forme samtalen, og dere er plutselig interesserte i de samme tingene og du blir plutselig relevant. Vi mennesker knytter sterkere bånd med de som er lik seg selv.
Modul 8: Build Lasting relationships
I siste modul tar kurset deg gjennom viktigheten med det å opprettholde en god relasjon med din fremtidige mentor. Det å ha en mentor kan være nøkkelen til flere dører inn i arbeidslivet kanskje til og med privatlivet. Det å bygge tette bånd imellom seg samt være takknemlig for den muligheten du har med en mentor er unik.
Ønsker du en mentor? Eller lurer mer på hvordan du skal komme i kontakt med en mentor? Gjerne send en mail til meg eller helst en melding på LinkedIn så skal jeg prøve det beste jeg kan for å veilede deg.
Kilder: